Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Szynkaruk, PŻM: Dyrektywa siarkowa znacznie pogorszy sytuację armatorów

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
22-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Szynkaruk, PŻM: Dyrektywa siarkowa znacznie pogorszy sytuację armatorów
fot. PŻM
Dyrektywa siarkowa podnosi koszty eksploatacji jednego promu o ok. 5 mln dol. w skali roku – o sytuacji Polskiej Żeglugi Morskiej i kondycji branży mówi w rozmowie z portalem "rynekinfrastruktury.pl" Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny największego polskiego armatora.

Rynek Infrastruktury: Jakie są plany inwestycyjne firmy na ten rok?

Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej: W tym roku zamierzamy wprowadzić do eksploatacji cztery statki. Będą to jednostki typu kamsarmax, o nośności 82 tys. ton każdy. Są to największe masowce w całej 62 letniej historii PŻM. Statki te kończą nasz program inwestycyjny na lata 2005-2015, który zakładał zakup 38 nowych jednostek. Plan ten zostanie wykonany w stu procentach. Jednocześnie nasze służby techniczne i eksploatacyjne pracują już nad projektem statku, który stanie się bazą dla nowego programu inwestycyjnego, jaki PŻM będzie realizować w latach 2015-2020.

Nie rozważamy rozszerzenia działalności o inne usługi. Od wielu lat skupiamy się na tej działalności, z której jesteśmy znani na rynku, a więc na przewozie ładunków masowych w żegludze nieregularnej (nie liniowej) o zasięgu globalnym oraz na przewozie siarki płynnej. Jesteśmy także obecni w bałtyckiej żegludze promowej, a nasza spółka Unity Line jest liderem, jeśli chodzi o przewozy cargo w połączeniach między Polską a południową Skandynawią.


Unia Europejska zaostrzyła przepisy dotyczące emisji siarki poprzez wprowadzenie tzw. Dyrektywy siarkowej, a PŻM zakupiła ostatnio dużą liczbę statków. Jak firma zamierza sobie radzić z konsekwencjami Dyrektywy?

 

W przypadku naszych statków do przewozu ładunków masowych (masowców) w momencie, kiedy będą operowały w strefach SECA zajdzie konieczność spalania dużo droższego niskosiarkowego paliwa (różnica w cenie 1 tona ok. 60 proc.). Natomiast jeśli chodzi o promy to PŻM w chwili obecnej rozważa trzy rozwiązania. Po pierwsze, dokonanie na niektórych statkach montażu tzw. scrubberów, a więc urządzeń, które wypłukują związki siarki z paliwa, przy stosowaniu paliwa tradycyjnego. Po drugie, w dalszej perspektywie czasowej rozważamy budowę statków o napędzie LNG lub zastosowanie rozwiązań hybrydowych, a więc stosowania przez statki paliwa tradycyjnego (poza strefami SECA) raz LNG (strefy SECA). Nie wykluczamy, że zwłaszcza w pierwszej fazie obowiązywania nowych przepisów będziemy również stosować paliwo o zawartości siarki 0,1 proc. a więc to paliwo, o którym mówi Dyrektywa siarkowa.

 

Jak nowe przepisy wpłyną na rynek bałtycki?

Wprowadzenie w życie Dyrektywy siarkowej będzie miało bardzo poważne konsekwencje dla wszystkich gospodarek państw leżących nad Bałtykiem i Morzem Północnym. Znacznie pogorszy też sytuację finansową armatorów, zwłaszcza tych, którzy operują wyłącznie na Bałtyku i Morzu Północnym (tzw. strefa SECA). Szacujemy, że z powodu konieczności stosowania niskosiarkowego paliwa koszty eksploatacji jednego promu wzrosną o ok. 5 mln dol. w skali roku.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Intermodal i logistyka

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Leonard Dolecki 08 października 2015

Geblewicz weźmie udział w pracach nad uproszczeniem Dyrektywy siarkowej

Intermodal i logistyka

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Intermodal i logistyka

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2013

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Intermodal i logistyka

Duńczycy: Dyrektywa siarkowa daje efekty

Leonard Dolecki 08 października 2015

Geblewicz weźmie udział w pracach nad uproszczeniem Dyrektywy siarkowej

Intermodal i logistyka

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Intermodal i logistyka

Ministerstwo Transportu nie pomoże armatorom

Łukasz Malinowski 14 czerwca 2013

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5